December de laatste maand van het jaar. Een maand waarin samenkomen met onze familie en vrienden vaak centraal staat. Sinterklaasgedichten maken, cadeaus kopen, kerstdiners inplannen. Kortom meestal een hele drukke maand.

Zelf merk ik dat ik in de maand december de neiging heb om achter mezelf aan te rennen. Op het moment zelf, denk ik: ‘ach het valt wel mee, het lukt allemaal wel’. Maar als alles achter de rug is, dan merk ik pas hoe moe ik ben. En stiekem ben ik meer gespannen, dan ik zelf wil toegeven. Ik voel me verantwoordelijk dat alles in goede banen verloopt. Verder heb ik een lijst in mijn hoofd met wat er allemaal gedaan moet worden. Voor wie welk cadeau, het uitzoeken van recepten, inplannen van afspraken en versieren van de kerstboom.

Veel vrouwen zijn duizendpoten in onze maatschappij. Zij hebben allerlei rollen. Partner, vriendin, werkneemster, collega, moeder, dochter, kleindochter, regeltante, taxichauffeur enz. Een heleboel ‘ballen’ 😊 die wij als vrouwen in de lucht houden. Zeker in de maand december kun je jezelf dan behoorlijk tegenkomen.

De grap is dat de energie van de maand december tegenovergesteld is als hoe wij ons gedragen. De  dagen worden korter en de nachten langer. Dus als we meeleven met het ritme van de natuur dan horen we meer te rusten en minder te doen.

Voor mij is het belangrijk om in deze maand meer tijd te besteden aan voor mijzelf te zorgen. Omdat mijn tijd en zorg deze maand vaak uitgaat naar anderen. Hieronder heb een aantal oefeningen op een rij gezet die voor mij werken. Misschien heb je er iets aan.

  1. Maak tijd om elke dag naar buiten te gaan. Al is het maar 10 minuten. Adem de buitenlucht in. Ervaar jezelf of je omgeving heel bewust in het NU. Stop met aandacht te geven aan je gedachten en ga telkens weer terug naar je zintuigen of het gevoel in je lichaam.
  2. Als je moet wachten voor een verkeerslicht of in de rij van de kassa. Maak contact met je lichaam. Neem waar hoe je staat of zit. Hoe voelen je schouders, kun je je voeten voelen, hoe voelen je kaken?
  3. Sta 10 tot 20 minuten eerder op. (ja je leest het goed). Neem de tijd voor jezelf om de ochtend te beginnen. Doe een korte meditatie, yoga-oefening of wees je helemaal bewust van je ademhaling. Start je dag vanuit ontspanning dat scheelt de helft!
  4. Doe dingen waar je energie van krijgt en van geniet. Een boek lezen, naar een theatervoorstelling, strandwandeling, een avond romantisch met je partner, dansavond, klankschalenconcert. Desnoods plan je een avond of een dagdeel (en regel je een oppas).

Het belangrijkste van mindfulness is om te leven in het NU. Om je niet te laten meeslepen door al je gedachten wat je allemaal nog moet regelen. Telkens weer terug met je aandacht naar het huidige moment en te doen wat nodig is zonder met de toekomst bezig te zijn. Kijk of je deze decembermaand meer kunt genieten door minder aandacht te geven aan alle stressvolle gedachten. Door bovenstaande oefeningen kom je telkens weer terug naar het NU en dat is alles wat er is 😊.

Ik wens jou ontspannen feestdagen toe met veel heerlijke genietmomenten.

Mijn praktijk is dicht van 9 december t/m 5 januari 2020. Heel graag tot in het nieuwe jaar!